Vatikán

 Keddenként magyar szentmise van a Vatikán magyar kápolnájában. Augusztusban voltam először, és a Pápai Magyar Intézet rektora elvitt autóval az Akadémiától. Érdekes volt behajtani a "kulisszák mögé", hiszen Vatikán területére csak engedéllyel lehet bemenni. Lenyűgöző rendezettség volt a városállamban. Bank, posta, börtön (!), vasútállomás (ami jelenleg egy áruház, mert nincs már vonatközlekedés), svájci gárdisták az épületek bejáratainál.Norbert atya mesélte, hogy ahhoz hogy valaki gárdista legyen, minimum 175 cm magasra kell nőjön, svájci állampolgárnak és római katolikusnak kell lennie. Műveltnek kell lenni meg persze férfinak. 1 éves a szolgálat, amit még egy évvel lehet meghosszabbítani. Külön templomuk is van az állam területén. 


Az első misét amin részt vettem Vértesaljai László celebrálta. Ekkor egy kisebb diákcsoport jött Magyarországról, meg 2 család, valamint kongói apácák. :)

Nekem újdonság volt, hogy a kulcs, ami a Vatikán jelképe, az Szent Péter nevének kezdőbetűiből áll- PE- és ha ezt egymás alá írjuk, akkor kulcs alakot formáz. Ezzel is szimbolizálva, hogy "neki adták a mennyek országának kulcsait". 

Szeptember elsején viszont már nem tudtak magyarországi látogatók jönni, a hirtelen bezáruló magyar határ miatt. A múlt héttel ellentétben csak én és egy kedves szalézi apáca vettünk részt a misén. Meghitt volt, 3 éneket énekeltem. Németh Norbert atya magyarul és olaszul is beszélt.  De igazán különleges volt ez a csendes Szent Péter Bazilika. A híres templomokban nem szoktam érezni a szakralitást olyan áradóan, az egymás lábára taposó, vagy éppen magukat fényképező emberek ebben megzavarnak. Most kivételes helyzetben lehetek itt a Vatikánban.

De most mutatok is pár képet erről a különleges helyről.



Minden festmény mozaikból van reprodukálva a templomban, az eredeti képeket a vatikáni múzeumban lehet megtekinteni. Így a templom "tűzálló". Ezt az apró részletet egy oltárról fotóztam.

A reggeli bazilikában még nincsenek sokan. Itt egy apáca imádkozik Szent Péter sírja előtt. Az oszlopok Bernini művei és bronzból vannak. Az altemplomban van a bazilika legszentebb helye, Péter sírja, e felett van a nagytemplomban a baldachinos 4 oszlop. Eredetileg egy dombon keresztény temetkezési hely volt itt és erre kezdték el építeni a templomot.  
Szent István idején egy magyar zarándokház is volt, 70 méterre a sírtól. Ekkor még nem állt ez a hatalmas bazilika, de mikor felépült, akkor elbontották azt az épületet. Ennek az emlékét őrzi ez a márványtábla a templomban. Anno pont itt állt az épület. 

emléktábla




Mikor reggel haladtam a kijárat felé, a fény olyan erővel szökött be az ajtón, hogy nem is láttam tőle. Azért le is fotóztam. Otthon észrevettem, hogy egészen pápa formája volt ennek a tüneménynek. Michelangelo Pietája felé igyekezett.


A szobrokon a csipke, az anyagok esése olyan könnyed, lebbenő hatást kelt. Ha megérintem  furcsa szembesülni a márvány keménységével. (De nem tudom lehet-e őket tapogatni...)



Ezen a lépcsőn az elhunyt pápákat szokták lekísérni a temetési szertartáson. Ezen a helyen minden sarok egy történetet rejt, minden részletbe bele lehet hosszan feledkezni. Ezért is lett kissé terjedelmes ez az írás. Nehezen is tudom lezárni. 

Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Brugge

Gent

Párizs